В кръчмата в Доброславци пият и чакат шейховете

200 млн. евро или остър конфликт с ФИА за поне 15 г.!?

02 Септември 2010

В кръчмата в Доброславци пият и чакат шейховете

Новата стара новина от понеделник, че Формула 1 може да дойде в България с чужди инвестиции, получи широк отзвук във водещите медии в страната. Дали шейховете ще дойдат в Доброславци, ще разберем съвсем скоро. Вижте най-интересното от написаното в печата през последните дни.  

Стандарт

Доброславци лапна мухата за Формула 1, спекуланти хукнаха да изкупуват терените в селото

"Прочетохте ли? Идва Формулата, Бойко е подписал за пистата. Сега вече ще си продадем земите и Доброславци ще стане като Монте Карло". Това говореха цял ден вчера хората в софийското село. Още в ранните часове на деня част от жителите му се бяха събрали в единствената кръчма в центъра, за да обсъдят горещата тема - строежа на писта за Формула 1 върху бившето военно летище край селото.

Надеждата, че над Доброславци ще се изсипе дъжд от арабски петролни долари, взе да придобива реални измерения, след като в понеделник в София и Абу Даби подписаха споразумение за икономическо сътрудничество. Първият проект в него е изграждане на високоскоростна писта край Доброславци. Инвеститор в проекта ще е българската държава, която ще участва с терен от 3200 декара, и инвестиционна компания "Емирейтс асошиейт бизнес груп". Разрешението за писта обаче е едно от най-големите препятствия при строежа. Според експерти почти е невъзможно страната ни да бъде включена в календара на състезанията при условие, че в Истанбул, Будапеща и Москва вече има писти, които са на по-малко от 1000 км разстояние от София.

Въпреки това спекулантите вече започнаха да изкупуват земите около Доброславци. "Сега ще се изпокарат кой колко земя да купи и колко да продаде", коментира Бисер Йорданов. Той е от съседния град Нови Искър, където с нетърпение, но и с голямо недоверие също чакат идването на арабските пари. Именно с поскъпването на терените около селото, заради строежа на пистата са свързани основните очаквания за забогатяване на местните жители и бизнесмени. Другите са, че ще се върнат старите времена, когато в поделението до селото е имало три армейски полка и работа за всички в околността. След като преди половин година за първи път се заговори за строежа на писта за Формула 1, земите около Доброславци започнаха да поскъпват за часове.

В момента терен преди регулация върви по 25-30 евро квадратния метър. В регулация пък е между 45 и 50 евро. Търговци постоянно търсят да купуват терени около селото. Почти на всяко дърво може да се види залепена обява с надпис "Изкупувам парцели" и мобилен номер. "Хора, които купуват обаче, няма", споделя Борислав Йовчев. По думите му, ако проектът се реализира, ще се развие инфраструктурата, от което ще спечели и столицата. Повечето хора в града обаче не вярват на приказките и искат с очите си да видят шейховете, които ще инвестират милиони в родното им място.

Също толкова умерени са и надеждите за забогатяване на жителите на селото, чиито земи се намират в рамките на бившето военно летище. Въпреки че проектът за Формула 1 предвижда пистата да е буквално върху поделението, все още земите там са собственост на армията. Дори още има действащо зенитно-ракетно поделение с 50 военнослужещи. То използва само част от летището. Върху останалата част се намират хангарите, където навремето стояха бракуваните през 2004 г. изтребители Миг-23.

Един старт на Формула 1 носи най-малко 20 милиона евро възвръщаемост на инвеститорите. А правителствата на страните, в които са се провели Гран при на Формула 1 през 2007 г., са инвестирали общо 275 млн. долара в състезанията, което е донесло общо 1,52 млрд. приходи за местните икономики. Това прави средна възвръщаемост на инвестицията от 553% за всяка Гран при. Данните са от проучване на бившия спонсор на Рено във Формула 1 - ING. Изследването покрива всички състезания през 2007 г. и проследява колко бюджетни средства са похарчени от местните и национални власти, като изключва разходите за построяване и обновяване на пистите. Приходите за местната икономика са изчислени на базата на данни за посещаемостта на състезанията. Най-голямата държавна инвестиция в организирането на състезание от Формула 1 е на страни от Близкия изток и Азия.

Правителството на Бахрейн е осигурило 45 млн. долара за Гран при на Бахрейн, следвано от това на Китай (40 млн.), Австралия (33 млн.) и Турция (30 млн.). Гран при на Великобритания, Италия, Бразилия и САЩ са единствените, които не са получили директна финансова помощ от своите правителства. Бахрейн е държавата, реализирала най-голям икономически ефект, оценяван на 395 млн. долара, следвана от Турция със 150 млн. Най-добър икономически ефект от инвестицията пък е бил за Гран при на Япония, където правителството на град Ояма е предоставило 4 млн. долара за състезанието. То е донесло 70 млн. приходи за областта, или 1750% възвръщаемост. Това означава, че местната икономика получава 17,5 млн. долара приходи за всеки милион държавни инвестиции.

Първата и най-важна стъпка при изграждането на писта за Формула 1 е да се получи сертификат. След това започват преговорите с шефа на търговските права на състезанието Бърни Екълстоун, за да вкара съответната страна в календара на надпреварите. Нашата основна конкуренция за това ще бъде Турция. От 2005 г. в Истанбул има изградена писта. Според Екълстоун това е най-доброто място за състезание, което той е виждал. Пистата е конструирана от известния архитект Херман Тилке. Той е проектирал последните 10 писти, които без проблем са били включени в календара на F1.

Формула 1 наистина е "златна кокошка" за местната икономика. Това е едновременно най-гледаемият (по телевизията и на живо средно на състезание) и най-доходният спорт в света. Затова не е случайно, че всяка година се появява някоя страна, която иска да бъде домакин на състезание от такъв мащаб. Новата писта в календара за 2010 г. е в Корея, която продължава тенденцията от последните няколко години за преместване на Формула 1 извън Европа и разширяване на фенската база.

След събирането на политическа воля и милиони евро за построяване на нова писта следва дълъг и мъчителен процес, чийто край е получаването на одобрение за провеждане на кръг от Формула 1. То се дава от Международната автомобилна федерация (ФИА). Пистата трябва да отговаря на десетки много стриктни условия. Едно от тях е тя да бъде построена така, че в диаметър от 250 км от нея да има население от 2,5 млн. жители. Разчетът е, че 10% от тях са потенциални зрители. По-важното е обаче пистата да покрива критериите за широчина, дължина (не по-дълга от 7 км), покритие, сигурност и съответните прилежащи сгради и съоръжения. Само писта от категория 1 може да бъде домакин на състезание от Формула 1. В приложение "О" от Международния спортен кодекс на ФИА са посочени всички процедури за получаване на одобрение на писта за автомобилни спортове.

Труд

Пустеещото поделение 34 630 на ТрАП (Транспортен авиополк) в софийското село Доброславци трябва да разцъфне в писта за "Формула 1".  Само след две години на бившето военно летище би трябвало летят асовете Люис Хамилтън, Себастиан Фетел, Фернандо Алонсо и сие. А полосата за излитане и кацане на МиГ-21 и МиГ-23 ще служи за основа на стартово-финалната права.

Изработен от лицензиран чужд специалист проект на пистата е предложен на инвеститора от организационния комитет на "Гран при" на България по мотоциклетизъм, съобщи главният архитект на столицата Петър Диков. Той участва в комитета, чийто председател е депутатът Румен Петков.

Генерален проект за цялото съоръжение и трибуните още няма, тъй като зависи от размера на инвестициите и намеренията на техния собственик. Твърди се, че зрителският капацитет трябва да е поне 100 хиляди души, за да има възвръщаемост. Предвидената средна цена на билетите е 100 евро за уикенд, по-надолу не може да се пада.

Дали българите ще отдадат чест на "Формула 1" в поделение 34 630 ще се разбере скоро. На портала там някога личеше надпис "Тука е така". Като влезеш, разбираш защо. Домакинът плаща такса 30 млн. долара

"Формула 1" е машина за пари, която работи на по-високи обороти от двигателите в състезателните автомобили. Големият печеливш винаги носи бяла риза и отговаря на името Чарлз Бърнард Екълстоун. 79-годишният бивш пилот е президент на компаниите, които дърпат конците: FOM (Formula One Management) и FOA (Fomula One Administration). 30 милиона долара е таксата, която всеки организатор плаща на FOM, за да получи правото да направи състезание.

С настъпването на икономическата криза сумата се оказа непосилна за традиционните организатори. Френската писта "Маникур" се отказа от състезание, канадската в Монреал също излезе за известно време от календара, "Албърт парк" в Мелбърн реши да работи на загуба. Екълстоун намали таксите на някои трасета в Европа, но държи всички нови да си плащат чинно минимум 25 млн. В Унгария таксата се поема съвместно от правителството и спонсорите. Турция се превърна в провал поради скъпите билети и слабия интерес на местните хора.

Преди кризата "Формула 1" пращеше от пари. По данни от 2008 г. състезанието в Малайзия е генерирало $ 221 млн., а в Бахрейн - $ 394 млн. Това означава влияние върху местната икономика като за световно в буквалния смисъл, защото футболният мондиал в ЮАР произведе $ 1 милиард за повече от 30 дни, или по 35 млн. на ден, докато "Формула 1" се възприема като двудневно събитие.

Преди месец тексаската столица Остин изяви желание да върне формулата в САЩ през 2012 г. и беше обявено, че икономическият ефект ще бъде като за десет Супербоула (финала в американския футбол, който носи $ 300-500 млн.) и ще се открият нови 1500 постоянни работни места. Там щатските власти са готови да платят 30-милионната такса.

В първите години на пистата "Истанбул парк" финансови експерти обявиха, че в седмицата на състезанието туристите и отборите оставят 50 млн. евро в града.

И най-големите финансови експерти не могат да хванат сметката на парите, хвърлени в пустините на Близкия изток, където изникнаха две писти за чудо и приказ - в Бахрейн и Абу Даби. Там нулите се увеличават и вече не става дума за милиони, а за милиарди. Последното състезание в Бахрейн калкулира приходи над 1,2 милиарда долара! Стандартът е на височината на световния рекорд на Стефка Костадинова - всеки посетител там е харчил 1300-1700 долара на ден...

Новите писти гълтат различни суми. "Истанбул парк" струва 150 млн. долара, а трасето в Шанхай - двойно повече. Китайците обаче пресмятат, че през 2014 г. инвестицията вече ще е изплатена и ще почне да генерира здрава печалба и ще носи над половин милион долара на местния бизнес.

След изместването на изток и неограничените финансови ресурси там напоследък "Формула 1" сякаш пак поема курс към Стария свят. Европейските столици Рим и Лондон се стягат да организират състезания по своите улици, без да строят писти. За да е рентабилно, трасето трябва да се използва почти целогодишно - да приема различни състезания, тестове или дори да е отворено за любителски тестове. Една от най-печелившите писти е френската "Пол Рикар" край Марсилия. Тя не е в календара на "Формула 1", но е резервирана постоянно за различни тестове и събития. Последният старт от "Формула 1" през изминалия сезон беше приказка. Много неща се случиха за първи път - в Абу Даби на изкуствен остров с яхтено пристанище състезанието започна през деня и завърши на осветление...

Германският архитект на всички нови трасета в последните години Херман Тилке конструира писта около 5-звезден хотел с 21 завоя, излизане от бокса през тунел и най-дългата стартово-финална права (1173 м). Инвеститорите от Абу Даби в проекта за "Формула 1" имат под носа си най-хубавия образец. Строителството продължи почти 2 години, ангажира 14 000 работници и погълна 35 милиона трудови часа. Положиха 1,6 млн. куб. м почва, 720 000 кв. м асфалт, 225 000 куб. м бетон, 50 км електрически кабели, 40 км тръби и т. н. В съседство с пистата е уникален парк на "Ферари" за забавления, аквапарк, център на "Уорнър Брадърс" и най-бързото в света увеселително влакче. Всички 50 000 места по трибуните са покрити, за да пазят зрителите от пустинното слънце. Осветителните тела пръскат светлина почти хоризонтално, за да не заслепяват пилотите. Покривите са обвити с 5000 светодиодни тела, които сменят цвета на осветлението. Новопостроена магистрала с 10 ленти свързва острова с центъра и летището на Абу Даби.

Освен "Формула 1" там има състезания от GP2, "Порше Суперкъп", "Шевролет Суперкар" и много други по-малки серии. Стартове е имало в 65 града по света. В половинвековната история на "Формула 1" състезания са организирани на 68 трасета в 63 града. Първият старт е през 1950 г. в Меката на автомобилизма в Англия - "Силвърстоун". Най-дългата обиколка е била 25 км в Пескара (Италия), където е имало само едно състезание през 1957 година.

Пистите могат да се разделят на три категории. Повечето са построени специално за целта (както трябва да бъде в България). Друга възможност е използването на градски улици както е в Монако, Валенсия и Сингапур. Третият тип е с включване на междуградско шосе като на белгийската "Спа" с известния завой "Автобусната спирка", където наистина има... автобусна спирка.

Арх. Петър Диков: От летището до пистата - за 15 мин

"Големите пътни артерии на столицата вършат работа и за достъп до мястото, предвидено за писта", коментира главният архитект на София Петър Диков, който е в организационния комитет. По Северноскоростната тангента до там ще се стига за около 15 минути. Няма да се натоварва движението по бул. "Цариградско шосе". Общината трябвало да изгради около 1,5 км път между Нови Искър и Мировяне. Отсечката била в плановете за изграждане на завод за рециклиране на техника.

Подробен план на местността нямало, но според общия на София там можело да се изгради съоръжението. Не било ясно колко хотели, магазини, ресторанти и др. обекти, ще са нужни край пистата. Това щял да реши инвеститорът. "София може да отговори на изискванията за организатор. Голяма част от строителството щяло да се извършва от наши работници, и то във време на криза.

Инж. Иван Тенчев: Не сме никак близо

"Вижте къде са новите писти във "Формула 1" - Сингапур, Южна Корея, Абу Даби, Турция, все суперикономики - коментира инж. Иван Тенчев, отразявал над 60 състезания и главен редактор на сп. "Клуб S1". - Формулата е платформа, на която бързоразвиващи се държави се рекламират и според мен България не е никак близо до домакинство. Организацията на състезание е държавна политика и правителствата на страните, които изброих, правят огромни инвестиции с цел реклама. Ако частният инвеститор тук построи писта, кой ще построи магистрали, хотели за 200-300 000 души, товарни терминали? Колкото пари се влагат в трасето, още толкова трябват за всичко останало, и то за години напред. От това нещо не се печели пряко. Печели се косвено популярност. Унгария от четвърт век има "Формула 1" и никога не е била на печалба."

24 часа

200 млн. евро трябва да бъдат инвестирани спешно в построяването на писта за Формула 1 край Доброславци или България може да влезе в остър конфликт с Международната федерация по автомобилизъм (ФИА) за поне 15 г. напред. Заради това и правителството е положило усилия да привлече към построяването на пистата шейха на Абу Даби Мохамед Абдул Жалил ал Блюки, разказаха пред в. "24 часа" източници от икономическото министерство, които са запознати с преговорите.

Търсенето на инвеститор за проекта е било изключително ускорено, тъй като почти е пропаднал вариант пистата да се направи с пари от Катар. Проектът бе включен в меморандум между България и Катар от април тази година. Смени в правителството на арабската държава обаче засега забавят сключването на споразумения и осъществяването на проекта. В същото време държавната инвестиционна компания на Абу Даби "Емирейтс асошиейт бизнес груп" изявила желание да влезе бързо в проекта и да основе съвместна фирма за пистата от Формула 1 с българското правителство. Делът на България в проекта ще се държи от Националната компания индустриални зони, която стопанисва старото военно летище в Доброславци.

България ще участва само с терените, които са оценени на около 180 млн. евро. Останалите 200 млн. евро, които били нужни за изграждането на пистата и инфраструктурата, щели да дойдат от Абу Даби.

Ако България не успее да поеме договореното с ФИА състезание от Формула 1 през 2012 г., страната ни ще загуби шансове за стартове от международни състезания поне в следващите 15 г.

Ф1 край Доброславци ще изглежда от небето като стилизирана карта на България. Вече е готов и проектът за трасето, което ще трябва да се строи с пари от ОАЕ. Президентът на ЕABG Мохамед Абдул Жалил ал Блюки подписа споразумение с икономическия министър Трайчо Трайков.

"Тепърва обаче предстои сериозната работа. Дори не сме на финала", предупреди президентът на федерацията по мотоциклетизъм Богдан Николов, движещата сила зад проекта. "Първо трябва да се направи акционерното дружество и то да почне работа. След това трябва да се преговаря с ФОТА и г-н Бърни Екълстоун и едва след това и подписването на договор да се започне работа. Пистата няма да струва повече от 50 милиона. Около такова съоръжение може да се създаде и друга инфраструктура", обясни той.

Проектът на Николов се движи вече няколко години, но едва сега се вижда финалът му. "Наистина имаше забавяне, но ние сме готови да наваксаме", твърди Николов, който по цял свят е известен с това, че в неговия речник думата невъзможно не съществува. Вече има готов белгийско-френски проект, който на няколко пъти е бил налаган върху терена край Доброславци.

Първоначално идеята бе пистата да бъде на военното летище в Долна Митрополия, което сега се използва успешно като най-доброто трасе за супермото в света. То обаче е на сериозно разстояние от международно летище, като най-близкото е в Горна Оряховица. След това бяха разгледани варианти в Слънчев бряг и край Варна. Оказа се обаче, че строежът ще се оскъпи сериозно заради специалните мерки, които трябва да се вземат за предпазването на асфалта от ерозията на морския климат. Предпоследно се търсеше и терен около автомагистрала "Тракия" преди Пазарджик, преди архитект Петър Диков да предложи Доброславци.

Видео

Анкета

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?