Официално: ФИА прие радикален план за бъдещето на Формула 1

Спират тестовете, нови ограничения за моторите

12 Декември 2008

Официално: ФИА прие радикален план за бъдещето на Формула 1

Тотална забрана на тестове по време на сезона, основно преразглеждане на правилата за двигателите, както и големи ограничения в разработването на аеродинамиката, формират основата на новите радикални мерки за намаляване на разходите на отборите във Формула 1. През 2010 година се планира и пълна забрана на презареждането с гориво по време на състезания, стандартна телеметрия и много други (виж по-долу)!

След срещата на Съвета на ФИА днес в Монако, федерацията разкри мерките, които съгласува заедно с Асоциацията на отборите (ФОТА) в сряда. Те ще влязат в сила през следващите няколко години и се очаква да намалят разходите с 1/3 в сравнения с изминалия сезон 2008.

Промени за 2009 година:

- Всички тестове извън състезателния уикенд, през сезона се забраняват.

- След началото на януари на отборите се забранява работата в аеродинамичните тунели, освен при използването на модели в мащаб 60% и 50 метра в секунда въздушен поток. Фабриките също ще трябва да бъдат затворени в 6 седмици от годината.

- Животът на двигателите трябва да се удвои, като пилотите не могат да използват повече от 8 двигателя на сезон плюс 4 за тестовете. Въпреки всичко за 2009 година, правилото за един двигател за три състезания си остава в сила. То беше прието на 5 ноември.

- Допълнителният живот на двигателя ще се постигне като оборотите се ограничат на 18 000 в минута и без право на засилване на двигателя. Само подобрения на инжекционната система и тази за изгорелите газове може да бъде променяна.

- Намаляването на бройката двигатели за отбор за сезон на 20, означава, че малките отбори ще намалят разходите си двойно спрямо сезон 2008.

- Отборите ще съкратят и персонала, който им е нужен за един състезателен уикенд посредством няколко мерки, в които се включва и споделянето на информация за гумите горивото и др, които ще елиминират нуждата от съгледвачи.

От ФИА се надяват, описаните мерки да осигурят достатъчно намаляване на разходите още през следващата година. В изявление от днес се твърди: "Промените за 2009-та година ще смъкнат разходите на отборите на производителите с около 30% в сравнение с тази година, а на малките отбори дори повече".

- За 2010 година промените стават още по-сериозни:

- ФИА все още ще има възможност за въвеждането на стандартен двигател, като е заявено, че отборите ще могат да купуват моторите на цена от 5 млн. евро на сезон. Те ще се доставят или от независим производител като Косуърт, който спечели и конкурса на ФИА, или от другите концерни, като те се наемат да дават и гаранция за продукцията си. Тези промени ще са в сила и през 2011 г. както и през 2012 г.

- ФИА се надява, че ще може да се използват и стандартни трансмисии. Ще се отдели много време на стандартизиране и на много от частите по шасито.

- По време на състезателния уикенд ще се използва стандартна радио-система и телеметрия.

- Забраняват се системите за подгряване на гумите (т.нар. чохли), механичното им почистване.

- Забранява се и презареждането с гориво. Тези сериозни забрани ще дойдат заедно с подготвящите се забрани за разработка на аеродинамиката и др.

- ФИА също така ще направи проучване върху това дали да се въведе система с медали, вместо точки или намаляване на състезателната дистанция. Има възможност и за стандартна "KERS" от 2010 г, но това зависи изцяло от ФОТА. Много отбори може да се откажат от устройството през 2009 г., заради високите цени по разработката му.

- В далечен план от ФИА заявяват следното: "ФИА и ФОТА ще изследват възможността за изцяло ново задвижване на колите от 2013 г, което ще е основано на по-голяма икономия на енергията. Ще се наложат правила, които да гарантират, че разработката на новия двигател ще помогне за навлизането му в енерго-икономичните превозни средства по пътищата".

Видео

Анкета

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?