Промени в правилника за 2009


През новия сезон 2009 във Формула 1 ще станем свидетели на редица промени в техническите и спортни правила. Повечето специалисти са на мнение, че това са най-радикалните промени в спорта през последните 15 години. Те имат за цел, да направят шампионата по-атрактивен за феновете, а цел номер 1 на всички е: Повече изпреварвания и борба между пилотите гума до гума!

Промените в спортните правила имат за цел повишат надеждността и издържливостта на болидите, както и да намалят значително разходи на отборите.  

В техническо отношение ФИА си е поставила три основни цели:

1.Намаляване на ролята на аеродинамиката върху представянето на колата

2.По-лесно изпреварване

3.Задържане на сегашните времена на обиколка или по друг начин казано, скоростта на колите да остане почти същата, каквато е била през последните години   

Гуми:  

След 10 сезона, в които бяха използвани само гуми с канали, Формула 1 връща обратно сликовете (гуми без канали). Основната идея е механичното сцепление с асфалта, да надделява над аеродинамиката. Без канали, сцеплението с асфалта ще се увеличи с 20%, което ще доведе и до по-добро представяне. Механичното сцепление ще се подобри и от липсата на притискаща въздушна сила, заради осакатената и напълно променена аеродинамика.   

Пилотите пак ще имат възможност да избират сухи гуми с два типа смеси и пак ще трябва да използват и двата типа в състезанието. Както до сега, Бриджстоун ще избират смесите за двата типа гуми в зависимост от особеностите на пистата - super-soft, soft, medium и hard. Те обаче няма да са задължени да доставят близки по състав гуми, което означава, че разликата между меките и твърдите гуми ще е далеч по-осезаема и голяма. Зелен кант отстрани на гумата ще отличава смесите.

Гумите за дъжд вече ще са известни само като "интермедия", а за екстремно мокро време, само като "мокри". Това е важно да се запомни, защото през последните годни, за този тип гуми се придаваше различно значение. "Мокрите гуми" също ще бъдат отбелязани със зелен канал.

Система за възстановяване на кинетичната енергия "KERS":

От 2009 година отборите имат възможността да използват КЕРС, за да увеличат мощността на колата си. Системата оползотворява кинетичната енергия (до сега тя се прахосваше) предизвикана от натискането на спирачките в процес на спиране. Тази енергия се съхранява посредством механичен маховик или в акумулатор с батерии. После става достъпна за пилота посредством пусков бутон на волана. Той може да бъде натискан по няколко пъти или задържан до пълното разгръщане на допълнителната мощност. По сегашните правила това означава допълнителни 80 к.с. за по-малко от 7 секунди на обиколка. Макар и много полезна, теглото на цялата система и ефекта й върху тежестта на колата не бива да бъдат пренебрегвани. Системата дава предимство от няколко десети от секундата на обиколка. Всички коли от Формула 1 вече имат предупредителни надписи "Високо напрежение".   

 

 

Двигатели:

Поредният ход за удължаване на живота на двигателите е ограничаването на оборотите от 19 000 на 18 000 об/мин. Пилотите ще могат да използват най-много по 8 двигателя на сезон, като всеки отбор има по 4 допълнителни двигателя за тестове. Когато пилот използва всичките си 8 двигателя, всяка допълнителна смяна ще му коства по 10 места назад на стартовата решетка. Наказание ще има само тогава, когато лимитът от 8 двигателя бъде използван. За разлика от 2008 година, един 2,4 литров V8 двигател не трябва да се ползва задължително в три поредни състезания, след като се монтира в шасито. Санкции за не легитимна смяна няма да има освен, ако пилота не изчерпа лимита си от 8 двигателя за годината. Това означава още, че може да се ползва един мотор за квалификацията и друг за състезанието.

Само Рено получиха възможност да доразработят двигателя си за сезон 2009, за да се изравнят с другите мотори на останалите производители. Както е известно, двигателите във Формула 1 са "замразени" и промени по тях могат да бъдат правени само след одобрение от ФИА. Развитието на техниката в този аспект от спорта ще бъде забранено още дълги години, за да се ограничат разходите.     

Аеродинамика:

Заедно със сликовете, през новия сезон тук е най-голямата промяна във Формула 1. Силата на въздушно притискане е драстично намалена, а шаситата и кокпита на болидите са изчистени от всякакви допълнителни приспособления, заради драконовите мерки за външни модификации. Те забраняват дефлектори, крилца, "рога", "слонски уши", всякакви малки и други големи елементи и др.

Освен намаляването на представянето на аеродинамиката, целта на тези промени е и улесняване на изпреварването. Това става благодарение на далеч по-малката турболенция и улеснява приближаването до болида отпред. Най-ясно това си личи от предните и задните крила.

Предното крило вече е по-ниско (от 150 мм на 75 мм) и по-широко (от 1400 мм до 1800 мм - същата ширина, каквато трябва да има и колата). Пилотите вече ще могат до два пъти на обиколка да нагласят предните крила с максимален ъгъл до 6 градуса. Така те ще контролират ъгъла на атака на крилото и ще получават по-голямо притискане към пистата, което трябва да доведе до повече изпреварвания.

Още по темата и ТУК!

Задното крило вече е по-високо (до 150 мм - до нивото на капака на двигателя) и е по-тясно (от 750 мм до 1000 мм).

В задната част на колата, дифузьорите са изтеглени назад, като задният край на устройството е на едно ниво със задната ос. Дифузьорът е станал по-дълъг и по-висок. Всичко това намалява допълнително силата на притискане. 

ЗА СКАНДАЛА С ДИФУЗЬОРИТЕ ЧЕТЕТЕ И ТУК!

 

 

 

ЗА СРАВНЕНИЕ НА АЕРОДИНАМИКАТА: КОЛАТА НА РЕНО ОТ 2008 ГОДИНА

 

ЗА СРАВНЕНИЕ НА АЕРОДИНАМИКАТА:  КОЛАТА НА РЕНО ОТ 2009 ГОДИНА


 

Тестове:  

От 2009 година тестове по време на сезона не са позволени (от първата седмица преди 1 кръг до 31 декември), а в зимната пауза са разрешени до 15 000 км.   

Кола за сигурност:

Боксът вече ще остава отворен при наличието на кола за сигурност на пистата. Така пилотите ще могат да презаредят гориво без наказание. За да се предотврати  влизането в боска с висока скорост, се въвежда нов софтуер, който включва GPS и работи със стандартната електроника на всички болиди (ECU). Когато се пусне кола за сигурност, всеки пилот получава "минимум време", в зависимост от положението му на пистата, за което да стигне до питлейна. Ако пристигне в бокса преди зададеното време, той ще бъде наказан.

Повече подробности за това правило ТУК!    

Тегло на болидите преди състезание:

След квалификацията в събота, ФИА ще публикува очакваното тегло на всички болиди, с които се очаква да стартират в неделя. Така зрителите ще могат да придобият представа кой колко гориво има в колата си и каква е стратегията му за надпреварата ден по-късно. Както е известно, когато знаете теглото на колата и имате представа за разхода на гориво, ще може да се предположи в коя обиколка от състезанието пилотите ще влизат в бокса. Например, по-малкото гориво на старта означава по-голяма скорост в първата фаза (обиколки) на състезанието.     




Спорт | Спорт Сърбия | Мобилни телефони | Авто новини | Формула 1 | Бизнес новини | Лайфстайл | Woman.bg | Е-cards | Фитнес | Data.BG | Игри | Новини | Бербатов | Балъков | Портал | Видео клипове | Снимки | Men Only | Приятели | Имоти | Шампионска лига | Застраховки | Холидей | Skype | VIP Клуб | SmakMedia | Хостинг | Времето Прогноза | Социална медиа | Новини
Със съдействието на Телевизия и Интернет от Мегалан
Copyright © 2007-2017 formula1.sportal.bg | всички права запазени