Промени в правилника за 2010


Сезон 2010 във Формула 1 започва на 14 март на пистата "Сахир" в Бахрейн. Както всяка друга година и през 2010 ФИА въведе нови правила. Макар промените да не са радикални, както през 2009 година, новите правила също ще имат сериозен отзвук в света на Гран при.

Презареждане с гориво:

Най-голямата промяна през новия сезон определено е  забраната за презареждане с гориво по време на състезанията. Това става за първи път от 1993 година насам. Спирането в бокса ще продължи да го има, но вече ще е доста по-бързо от преди. Пилотите отново ще са задължени да използват в надпреварата и двата типа сухи гуми - меки и твърди. Сега болидите имат много по-големи резервоари, заради забраната. От около 80 литра вече резервоарите са почти 250 литра. Това има голям ефект върху състезателните стратегии на отборите, а пилотите трябва да внимават повече с износването на гумите и спирачките. Освен това разпределението на теглото е много по-различно от миналата година, заданата част на колата е по-широка, а базата на болида по-голяма.   

Точкова система:

Още една голяма промяна във Формула 1 през новия сезон. Старата система 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1 точки, вече не е актуална и се заменя от нова, която включва точки за първите 10 пилоти. Това се налага, заради разширяването на стартовата решетка. С новите правила победителят ще взима 25 точки, вторият 18, третият 15, а за останалите седем места точките се разпределят по следния начин: 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1.

Тегло на колите:

Минималното тегло на болидите нарастна от 605 кг на 620 кг. Основната идея зад тази промяна е да не се ощетяват по-едрите пилоти при използване на системата КЕРС, защото през 2009 г. тези състезатели имаха проблеми с разпределнието на теглото. Отборите обаче имат споразумение да не изпозлват КЕРС през 2010 година и едва ли ще видим скоро системата за кинетична енергия.  

Тесни предни гуми:

Когато сликовете се завърнаха във Формула 1 през 2009 г, размерът на гумите не бе променен. Интересното в случая бе, че предните гуми, със старата ширина имаха повече контактна площ и по-голямо сцепление от задните. За това се наложи през сезон 2010 ширината на предните гуми да бъде намалена от 270 мм на 245 мм, за да има по-голям баланс. Заради пълните резервоари на старта, колите са вече с около 100 кг по-тежки и Бриджстоун ще използват вече по-твърди смеси в гумите си. Освен това броят на гумите за един пилот през уикенда беше намален от 14 на 11 коплекта. Всеки пилот в последната фаза на квалификацията (топ 10) трябва да стартира със същите гуми и в състезанието.  

Капаци на джантите:

Отборите вече нямат право да използват капаци на джантите на болида, но едва ли на някого ще му липсват. Това означава един проблем по-малко за механиците в бокса, които се опитват да скъсят престоя за смяна на гуми на 3 секунди. Освен това, може да се подпомогне и изпреварването, тъй като завихрянето на въздуха зад болида е малко по-малко от преди.

Повече отбори в шампионата:

12 отбора или 24 болида ще стартират през 2010 г. Това доведе и до лека промяна в квалификациите. Вече в първите две части, ще бъдат отстранявани по седем пилота вместо по 5. Забраната за презареждане позволява на пилотите с малко гориво да поставят силни времена и да се класират в трите фази. Ще има много различни стратегии и ще е интересно за феновете.

Тестове:

Ако екип заяви, че някой от пилотите му ще бъде заменен от друг, който не е участвал във Формула 1 в последните две години ще му бъде позволен еднодневен тест на писта, която не е част от календара на Ф1 за съответната година. Това се прави с цел да се избегнат сценарии подобни на дебюта на Хайме Алгуерсуари през 2009 година, който нямаше никакъв опит с болид от Ф1 и беше карал само на една права. Отборите вече имат на разположение 6 дни (а не 8) за тестове на прави участъци, които могат да разменят за 4 часа в аеродинамичния тунел с модел в мащаб 1:1.




Спорт | Спорт Сърбия | Мобилни телефони | Авто новини | Формула 1 | Бизнес новини | Лайфстайл | Woman.bg | Е-cards | Фитнес | Data.BG | Игри | Новини | Бербатов | Балъков | Портал | Видео клипове | Снимки | Men Only | Приятели | Имоти | Шампионска лига | Застраховки | Холидей | Skype | VIP Клуб | SmakMedia | Хостинг | Времето Прогноза | Социална медиа | Новини
Със съдействието на Телевизия и Интернет от Мегалан
Copyright © 2007-2017 formula1.sportal.bg | всички права запазени