Анатомия на един Пит-стоп


 

Въведение: Пилотите от Формула 1 могат да влизат в бокса по време на състезание във всеки един момент и колко пъти си поискат. През 2005 година беше въведено правило от ФИА, което забраняваше смяната на гуми по време на Гран при. Това можеше да стане единствено при спукана или почти унищожена гума или при променливи условия на пистата. Тогава се забрани и зареждането на гориво едновременно със смяната на гуми. Още през сезон 2006 обаче, смяната на гуми беше върната, като предишното правило беше отчетено като грешка. То водеше до малко по-ниска скорост (каквато беше и целта на ФИА), но гумите се износваха бързо и това даваше предпоставка за сериозни инциденти и катастрофи. В бокса скоростта на повечето писти е ограничена на 80 км/ч, а на някои трасета и на 90/100км/ч. Пилотите имат специален ограничителен бутон на скоростта, който се намира на волана и когато те влизат в бокса го натискат веднага. В този момент капачето на резервоара се отваря автоматично, за да може след няколко секунди там да влезе маркуча за гориво. При превишаване на допустимата скорост се налагат наказания и глоби. 

 

 

 

 

 

Стъпка 1

Пилотът трябва да спре точно на определено място, за да може четирите колела на автомобила да застанат точно пред механиците, които сменят гуми. Така няма да се загуби време и механиците няма да се местят настрани. 

 

Стъпка 2

След, като автомобилът е спрял, двама механици го повдигат ръчно или с пневматични крикове. Останалите механици започват моментално работа и сменят броя на гумите, които пилота иска. Те използват т.нар. пистолети със сгъстен въздух, които отвиват и завиват гайките за секунди. В този момент маркучът за гориво се свързва с резервоара посредством специална система. Горивото не може да потече, ако маркучът не е свързан правилно. Това е направено от съображения за сигурност. Когато всичко е точно „захапало”, горивото започва да се влива с 12 литра в секунда. Възможно е в този момент, други механици да почистят кутиите на радиаторите, да сменят ъглите на атака на предното и задно крило или да променят други настройки. Един от механиците почиства с мека кърпа и визьора на пилота. 

 

 

 

 

 

 

Стъпка 3

Новите гуми са сложени и механиците вдигат ръце, за да покажат на лолипопа (механикът, които държи табелата със знака stop&1-ва скорост или др.), че са готови. 

 

 

Стъпка 4

Колата е свалена на земята и се изчаква още малко, за да се долее необходимото гориво. На пилота му се показва табелка, че трябва да включи на първа скорост. 

 

 

 

 

 

 

Стъпка 5

Ако всичко е точно и няма проблеми, маркучът за гориво е откачен и болидът е готов да потегли. 

 

 

 

 

 

 

 

Стъпка 6

Лолипопа повдига табелката и пилотът веднага натиска педала на газта. Скоростта е автоматично ограничена до напускането на бокса. Тогава състезателят натиска повторно специалния бутон на волана и може да кара с каквато скорост сметне за необходимо. При напускането на пита, пилотът внимава да не настъпи ограничителната линия, в противен случай може да бъде наказан от съдиите.      




Спорт | Спорт Сърбия | Мобилни телефони | Авто новини | Формула 1 | Бизнес новини | Лайфстайл | Woman.bg | Е-cards | Фитнес | Data.BG | Игри | Новини | Бербатов | Балъков | Портал | Видео клипове | Снимки | Men Only | Приятели | Имоти | Шампионска лига | Застраховки | Холидей | Skype | VIP Клуб | SmakMedia | Хостинг | Времето Прогноза | Социална медиа | Новини
Със съдействието на Телевизия и Интернет от Мегалан
Copyright © 2007-2017 formula1.sportal.bg | всички права запазени